Queen Esther via |
Queen Esther revealing her true identity via |
Lilian Broca via |
1. What is it that distinguishes mosaic art from other art forms?
Unlike most other artistic disciplines, the making of glass mosaics is governed by the will of the medium. The material itself possesses an integrity that can never be subdued; whereas oil paints, acrylics, pencils, charcoal, and conte all obey the will of the artist, the artist need only think and instruct the hand to achieve the expected result. Not so with glass and mosaic: the material dictates the outcome and must be obeyed. Even with this limitation, artists can still express themselves in glass or stone and in abstract or figurative form, and create works of contemporary meaning and impact. One learns how to “think mosaic” very quickly.
2. What was it that attracted you to mosaic ? How did you start ?
In my 3rd year of the Concordia University BFA program I got permission from the prof. to try this unusual medium after seeing a mural in progress. Without any instruction I learned the technique by trial and error. The left over glass was carefully saved and only after 30 years or so I decided to use it in a new series on Queen Esther as the biblical story implied the palace where she lived with her husband the King of Persia, had mosaic floors. I then bought more glass and several how-to mosaic books. The rest you know from my website....
3. How do you see mosaic art and mosaicists in the future ?
In my forthcoming book The Hidden and The Revealed: The Queen Esther Mosaics of Lilian Broca which gets released in August of 2011 by Gefen Books Publishers, I wrote about a new international movement called TE21 (Tessellated Expression 21) launched in 2008 solely to counteract mosaic’s marginalized position and promote it as a buona fide discipline of fine arts. Its prominent founders are Elaine Goodwin (England), Toyoharu Kii (Japan), Lucio Orsoni (Italy), and Dugald MacInnes (Scotland). According to a 2010 article about the group’s founding, Elaine Goodwin had repeatedly appealed to Sir Nicholas Serota, a curator at the Tate Gallery, London, but his response had always been the same: mosaic works belong solely in the applied and decorative arts institutions, such as the Victoria and Albert Museum (also London).
TE21 was founded specifically with the purpose of reversing such attitudes and giving established professional artists who work with mosaic, such as myself, a distinct voice and an opportunity to exhibit together. I am not a member, but I believe all mosaic artists will have a better opportunity to obtain a deserved platform within the often elitist fine arts intelligentsia. I anticipate that in the coming years less biased and more enlightened museums and art galleries will support the re-emergence of this ancient and spectacular artistic discipline and give weight to exhibitions of contemporary mosaic art.
This Interview was given exclusively to Mosaicology Blog with all rights reserved. Images credit Lilian Broca from her website. If you wish to publish this interview please contact me.
This Interview was given exclusively to Mosaicology Blog with all rights reserved. Images credit Lilian Broca from her website. If you wish to publish this interview please contact me.
Μετάφραση στα ελληνικά
1. Τι κάνει την τέχνη του ψηφιδωτού να ξεχωρίζει από τις άλλες μορφές τέχνης;
Σε αντίθεση με τις άλλες τέχνες, η κατασκευή ψηφιδωτών από γυαλί καθορίζεται από τις προσταγές του μέσου. Το ίδιο το υλικό διαθέτει μία ακεραιότητα που ποτέ δεν μπορεί να υποταχθεί, ενώ η ελαιογραφία, η ζωγραφική με ακρυλικά, τα μολύβια, κάρβουνα και conte crayon υπακούουν όλα στην θέληση του καλλιτέχνη, ο καλλιτέχνης χρειάζεται μόνο να σκεφθεί και να καθοδηγήσει τα χέρια για να κατορθώσει το αναμενόμενο αποτέλεσμα. Όχι όμως με το γυαλί και το ψηφιδωτό: Το υλικό υπαγορεύει το αποτέλεσμα και πρέπει να υπακούεται. Ακόμα και με δεδομένο αυτόν τον περιορισμό, οι καλλιτέχνες μπορούν κάλλιστα να εκφραστούν μέσω του γυαλιού ή πέτρας και σε αφηρημένες ή παραστατικές μορφές και να δημιουργήσουν σύγχρονα έργα με νόημα και απήχηση. Κανείς μαθαίνει να “σκέφτεται με γνώμονα το ψηφιδωτό” πολύ γρήγορα.
2. Τι σε τράβηξε στο ψηφιδωτό; Πως ξεκίνησες;
Στο 3ο έτος του προγράμματος BFA στο Concordia University πήρα άδεια από τον καθηγητή να δοκιμάσω αυτό το ασυνήθιστο μέσο μετά που είχα δει μία τοιχογραφία (μουράλ ψηφιδωτού) υπό κατασκευή. Χωρίς κανένα μάθημα έμαθα την τεχνική μαθαίνοντας από τα λάθη μου. Το γυαλί που έμενε το φύλαξα με προσοχή και μόνο μετά από 30 χρόνια αποφάσισα να το χρησιμοποιήσω σε μία νέα σειρά με θέμα την Βασίλισσα Εσθήρ καθόσον η ιστορία στην Βίβλο άφηνε να εννοηθεί πως το παλάτι όπου έμενε με τον σύζυγο της τον Βασιλιά της Περσίας, είχε ψηφιδωτά δάπεδα. Μετά αγόρασα περισσότερο γυαλί και διάφορα βιβλία εκμάθησης για το ψηφιδωτό. Τα υπόλοιπα τα ξέρεις από τον ιστοχώρο μου...
3. Πως βλέπεις την τέχνη του ψηφιδωτού και του ψηφιδογράφους στο μέλλον;
Στο προσεχές μου βιβλίο The Hidden and The Revealed: The Queen Esther Mosaics of Lilian Broca που θα κυκλοφορήσει τον Αύγουστο από τον εκδότη Gefen Books, έγραψα για μία διεθνή πρωτοβουλία που ονομάζεται TE21 (Tessellated Expression 21) που ξεκίνησε το 2008 με αποκλειστικό σκοπό να αντιδράσει για την περιθωριακή θέση που κατέχει το ψηφιδωτό και να το προωθήσει σαν ένα buona fide κλάδο των καλών τεχνών. Οι εξέχοντες ιδρυτές της κίνησης αυτής είναι Elaine Goodwin (Αγγλία), Toyoharu Kii (Ιαπωνία), Lucio Orsoni (Ιταλία), και Dugald MacInnes (Σκωτία). Σύμφωνα με ένα άρθρο του 2010 σχετικά με την ίδρυση της ομάδας, η Elaine Goodwin έχει επανηλημμένα αποταθεί στον Sir Nicholas Serota, έφορος στο μουσείο Tate Gallery Λονδίνο, αλλά η απάντηση του ήταν πάντα η ίδια: τα ψηφιδωτά έργα ανήκουν μόνο σε ιδρύματα εφαρμοσμένων και διακοσμητικών τέχνων, όπως το Victoria and Albert Museum (επίσης στο Λονδίνο.)
Η κίνηση TE21 ιδρύθηκε ειδικά με τον σκοπό να αντιστρέψει τέτοιες νοοτροπίες και να δώσει μία αισθητή φωνή και μία ευκαιρία για την πραγματοποίηση ομαδικών εκθέσεων για καθιερωμένους καλλιτέχνες που εργάζονται με το ψηφιδωτό, όπως είμαι εγώ. Δεν είμαι μέλος, αλλά πιστεύω ότι όλοι οι ψηφιδογράφοι θα έχουν μία καλύτερη ευκαιρία να αποκτήσουν ένα επάξιο πλαίσιο εντός των συχνά ελίτ διανοουμένων κύκλων των καλών τεχνών. Αναμένω ότι στα επόμενα χρόνια λίγοτερο προκατειλημμένα και πιο διαφωτισμένα μουσεία και γκαλερύ τέχνης θα υποστηρίξουν την επανεμφάνιση αυτού του αρχαίου και καταπληκτικού καλλιτεχνικού κλάδου και ότι θα δώσουν βάρος σε εκθέσεις σύγχρονης τέχνης του ψηφιδωτού.
Nice interview! Many people in the US (CMA forums for example) get caught up in what the 'definition' of a mosaic is, how to categorize it, box it up and present it.
ReplyDeleteLilian seems to be focused on art first, art which happens to be in mosaic medium, which seems like the right way to approach the work.
Hope all is well.
Ενδιαφέρον και πραγματικά πολύ όμορφα έργα !!!
ReplyDeleteΚαλή νέα εβδομάδα !!!
Πολύ καλή η συνέντευξη και τα εργα της πολύ όμορφα
ReplyDeleteΤέχνη του ψηφιδωτού πολλά.... υποσχόμενη.
Ενα μεγάλο ευχαριστώ απο τα βάθη της ψυχής μου
φιλιά πολλά
καταπληκτικη!!!!!Εντυπωσιακα τα εργα της...μπηκα και στο site της.Θαυμασια δουλεια!!!
ReplyDeleteΕνα μπραβο επισης για την υπεροχη συνεντευξη!(ειμαι η misirlou απο το καινουργιο μπλογκ τωρα πια)
φιλιαΧ2
Are you on an exotic vacation, Antarctica maybe? :)
ReplyDeleteCame across this listing and thought of you..
ReplyDeletehttp://www.etsy.com/listing/53234571/mosaics-from-sunset-magazine-1964?ref=af_you_favitem
xoxo,
Leah
Great interview! Inspiring, interesting, informative and easy to read!!
ReplyDeleteCheers and smiles to you... =(^.^)=
Mag, have you heard about this mosaic artist called Cleo Mussi?
ReplyDeletewww.mussimosaics.co.uk
I found some very funny stuff there.
Lots of hugs, and have a wonderul weekend,
agnes
:)
Fantastic interview, congratulations on your post, it's perfect.
ReplyDeleteHugs
Tereza